dag 2.... Twin Cities

17 mei 2014 - Minneapolis, Minnesota, Verenigde Staten

Goedemorgen jetlag...of moet ik zeggen...goedenacht! Pff 3 uur s'nachts en klaarwakker. Dit bed in Best Western ligt echt fantastisch, daar ligt het niet aan.

Toch blijf ik lekker liggen en pas rond acht uur ga ik richting het ontbijt. Bij het ontbijt ontmoeten wij de andere mensen van de reünie. Mijn vader was halverwege de jaren 60 gestationeerd in Bitburg, Duitsland en zat bij de K9 unit, oftwel de Militaire Politie met de honden. Mijn vader is underdressed...ik heb het stof nog van zn K9 pet geveegd, maar de andere heren hebben er glimmende pins op gepind en jassen aan met K9 badges.

Om negen uur was er een fotomoment. Ik als zogenaamd buitenstaander offerde mij op als hoffotograaf, waar die oude mannen mij even uitgingen leggen dat ik op het knopje moest drukken van hun cameraatje. Na de fotoshoot komt er een vrouw naar de groep gelopen en roept luid: Ik wil jullie bedanken voor alles wat jullie voor ons land gedaan hebben en dankzij jullie kan ik hier leven in vrijheid. Ik probeer weg te kijken, want volgens mij is er van mijn gezicht af te lezen wat ik er van vind.
Niet om het één of ander, maar de meeste van deze unit vertellen voornamelijk verhalen over uitgaan, tripjes naar Amsterdam en Trier en BIER!!!  Er is geen oorlog aan te pas gekomen. In mijn vaders ogen lees ik dat hij gelukkig het met mij eens is.

Er komt een gele Amerikaanse schoolbus aanrijden om ons naar de plek te brengen waar de K9 unit van de St Paul Police traint. St Paul en Minneapolis liggen naast elkaar en zij worden de TWIN CITIES genoemd. De omgeving is mooi, heel rustiek Amerikaans. Zij hebben hier twee seizoenen...Winter en Pothole-season. Overal gaten in de weg (Belgie is er niks bij) en dus ook overal roadwork.

Aangekomen bij de K9 unit kregen wij een rondleiding en het hoogtepunt van de ochtend was een presentatie van de technieken die gebruikt worden om de honden op te leiden. Dit zijn politiehonden die drugs en explosieven kunnen traceren, maar ook honden die op zoek gaan naar de Bad Guys. Het is dezelfde unit waar een tv serie is uitgezonden en waar ik op zondag wel eens naar gekeken heb op Animal Planet.

Het zijn leuke mannen die politieagenten...ik betrap me er op dat ik eerder naar die mannen keek dan naar die honden. De presentatie was toch erg interessant, van het zoeken naar personen en voorwerpen tot het assisteren bij arrestaties. Vooral de manier waarop die hond de slechterik uit het bus haalt...lees uit het busje bijt...is pittig. Je wilt die tanden niet in je lijf hebben, hij laat namelijk NIET zomaar los.

Na de demonstratie moest er wederom een groepsfoto en de hoffotograaf was weer ingeschakeld. Om de honden naar mij te laten kijken, moest mijn moeder met een speeltje achter mijn hoofd gaan zwaaien. Ik wist niet hoe snel ik die fotos moest maken, met al die hondenogen op mij gericht.

Voor de lunch gingen wij naar een Duits Restaurant, erg grappig. Het was net Disney's Epcot waar Duitsland is nagemaakt zoals de Amerikanen denken dat het overal is. Mijn Schnitzelburger was wel heerlijk met Pretzelbuns!

Rond 14:00 waren wij weer terug en zijn we met de auto gaan toeren. We zijn een uurtje in een outlet center geweest, waar ik meteen al goed geslaagd ben. Happy met mijn eerste paar Nike's.

Om een uur of negen waren we weer terug en de rest van de avond heb ik lekker op bed tv gekeken, want ik ben nog niet over die jetlag heen.