dag 6 Birthday Boattrip

20 mei 2014 - Burley, Idaho, Verenigde Staten

Vanochtend wakker geworden in een fijne kamer in Motel Midtowner in Chelan. Vandaag is moeders jarig en hebben wij een boottrip gepland staan op Lake Chelan naar Stehekin. Stehekin is een plaatsje en National Park in de staat Washington, waar je alleen per boot en per watervliegtuig kunt komen. Wij gaan vandaag per boot.

Ik geef de sleutels af om uit te checken en een aparte vrouw met de verkeerde make up op, zegt iets tegen me. Ik ben afgeleid door een soort van oempa loempa en ik maak dat ik weg kom. Yeah yeah same to you...

We gaan ontbijten aan de overkant in het Apple Cup Café. Dit is een restaurantje wat je kunt herkennen uit de vele Amerikaanse series en films. Serveerster met een kan koffie, de vele lokalen die ze herkent en wij nemen plaats in één van de bankjes. Een lekker ontbijt voor ongeveer 8 dollar en we kunnen er weer tegen aan.

Het is op de kaart zo'n 5 minuten rijden naar de boot, dus we gaan op tijd weg. Maar Tomtom wijst ons niet goed de weg. Gelukkig is er altijd nog een DawnDawn die van tevoren op Google Maps gekeken had en halen we net op tijd de boot.

De Lady of the Lake II is goed gevuld en we zien dat het bovendek nog vrij is. De zon schijnt, dus ideaal om even een kleurtje op te doen. Maar na een paar seconden begrepen we waarom het bovendek nog vrij was...muggen en niet zo weinig ook!!

Ik ren naar binnen en gelukkig is er beneden nog een fijne tafel vrij.
We varen langs prachtige huizen aan het meer, wat moet dit een heerlijke plek zijn in de zomer, overal bootjes en lekker zwemmen in het meer. De boottocht naar Stehekin duurt 4 uur en halverwege ben ik op het voordek gaan zitten. De muggen waren er niet meer te vinden. Wel een leuke boswachter! Hier heet dat natuurlijk anders, iets met Forest Service manager,hahaha maar dat heb ik weer niet onthouden. Nee deze stoere man ging onderzoek doen naar onkruid en werd door het schip op een verlaten stek afgezet. 5 dagen hiken, dat was ook 1 van zijn hobby's... Ik zwaaide hem uit en wij gingen verder naar Stehekin.

Bij aankomst stond er een rode bus die ons naar de Rainbow Falls zou brengen. Stehekin is niet per weg te bereiken, maar er ligt wel zo'n 14 km wegdek. Het is een waar ons-kent-ons dorp, waar de lokale pastoor ook de fietsverhuur in de zomer regelt en zo hebben de 69 bewoners allemaal dubbele functies, zodat ze daar kunnen leven en functioneren.

De waterval is prachtig en het water knalt naar beneden. Dit is het op twee na minst bezochte Nationale Park van de Verenigde Staten, maar zeker een bezoek waard. Na een vegetarische lunch, vertrekt de Lady of the Lake II weer naar Chelan. Aan boord hebben wij een groepje vrouwen uit California ontmoet en hebben we lekker zitten kletsen tot we weer terug waren.

Om 18:00 zetten we weer voet aan wal, maar we hebben nog een weg te gaan. We gaan overnachten in Liberty Lake, net buiten Spokane. Dat is ongeveer 3 uur rijden.
We verlaten de bergen van Chelan en zodra we de laatste heuvel overgaan, zien we voor ons platteland. Neeee PLAT Landschap. We kijken elkaar aan, wow...that's boring! Een blik op de TomTom zegt dat het 140 km rechtdoor is en de weg is inderdaad recht. Dat worden 3 lange uren!

Gelukkig na 45 minuten verandert de omgeving naar een beetje licht groen heuvellandschap, maar toch heb je  het gevoel dat er ieder moment een Teletubbie van die heuvel af komt rollen. Nu al hallucinaties!

Onderweg kwamen wij langs kleine gehuchtjes, waar de tijd heeft stil gestaan. Je kunt het vergelijken met de film Cars, volgens mij moet die film op deze omgeving gebaseerd zijn.

Tegen 21:00 waren we kapot en met een take out Pizza snel ingechecked in ons hotel.